Kennisbank

Wat als je niet begrijpt hoe je je medicijn moet gebruiken?

Inge Stakenborg | Contentspecialist

wat als je niet begrijpt hoe je je medicijn moet gebruiken

Wat als je niet begrijpt hoe je je medicijn moet gebruiken?

Veel mensen hebben moeite met juiste inname van medicatie. Medicijnen worden dan te laat of zelfs helemaal niet ingenomen. Dit kan onbewust zijn, bijvoorbeeld doordat de medicijnen worden vergeten, maar dat hoeft niet. Soms kiezen mensen er bewust voor om hun medicatie niet in te nemen. Wanneer mensen bewust hun medicatie niet innemen, kan dat veel redenen hebben. Soms begrijpen ze niet precies wat ze met hun medicijnen moeten doen, zoals je kunt lezen in deze blog. 

Waar komt onbegrip over medicijngebruik vandaan?

Tijdens een gesprek met je huisarts of apotheek krijg je uitleg over je medicijnen. Soms komt de uitleg echter niet goed over of blijft de informatie niet hangen. Dat kan komen doordat je huisarts moeilijke woorden gebruikt of jouw situatie verkeerd inschat. Het kan ook zo zijn dat je zelf bent afgeleid tijdens het gesprek en de informatie daarom niet blijft hangen. Daarnaast kun je worden overrompeld door alle informatie, waardoor je niet alles kunt onthouden.

Goede communicatie is dus erg belangrijk. Bij goede communicatie spelen twee partijen een rol: je draagt zelf dus ook bij aan juiste communicatie. Wat kun je zelf doen om de communicatie te verbeteren?

De huisarts is net een winkel

Vroeger hadden we veel respect voor artsen en plaatsten we ze op een voetstuk. De tijden zijn echter veranderd. Hoewel we artsen nog steeds respecteren als expert op hun vakgebied, zien we onszelf tegenwoordig veel meer als klant van iemand die een dienst verleent. Daar zit de sleutel tot een andere manier van praten met de huisarts of apotheek.

Een huisarts – of apotheek – is er bij gebaat dat je een zo goed mogelijke behandeling krijgt. Dat is een samenspel tussen jou en hen. Net zoals je in een winkel goed geholpen wilt worden, geldt dat voor een huisarts ook. In een winkel vraag je ook naar alle mogelijkheden, pas je allerlei kleding, bekijk je uitgebreid alle producten. Diezelfde aanpak kun je ook bij een huisarts hanteren.

Vraag dus naar alternatieven. Vraag door als je iets niet begrijpt of neem later contact op met je huisarts of onze apotheek als je nog met vragen zit. Wees daarnaast zo eerlijk en volledig mogelijk als je je medicatie bespreekt. Ook kan het fijn zijn om iemand mee te nemen naar het gesprek: twee horen en onthouden meer dan één. Kom in ieder geval goed voorbereid bij je huisarts.

Hoe een moderne huisarts omgaat met patiënten

Huisartsen verwachten bovenstaande aanpak ook van jou, zoals blijkt uit deze citaten:

“Vroeger zagen mensen de dokter veel meer op een voetstuk staan: hij beslist het allemaal en ik als patiënt luister wel. Ik heb dat nooit goed gevonden, ik ben echt iemand van het overleg, waar beide partijen een bijdrage leveren en samen kom je tot een oplossing.” – huisarts dr. Stuurman (Radar).

“Elke patiënt is de expert op het gebied van zichzelf.” – Paul Brand, kinderarts in Arts & Auto.

Tips voor een goede voorbereiding

Op het internet zijn veel praktische tips te vinden over de voorbereiding van het gesprek met je huisarts. Je vindt bijvoorbeeld 10 goede tips op de site van Huisartsenpraktijk de Watertoren. Wij vatten ze hier samen:

  1. Weet wat je wilt vragen en wat je verwacht;
  2. Bedenk van tevoren altijd: waarom kom ik nu, met deze klacht, naar deze dokter;
  3. Wees altijd eerlijk;
  4. Wees redelijk in je vragen;
  5. Weet welke medicijnen je slikt;
  6. Vermeld bijzonderheden;
  7. Neem iemand mee;
  8. Spaar geen vragen op;
  9. Controleer aan het eind van het consult of je de arts goed begrepen hebt;
  10. Ga uit van de volgende regel: de arts schiet tekort als ik de uitleg niet snap, maar ik ben zelf verantwoordelijk om te zeggen dat ik het niet kan volgen.
Deel dit verhaal
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
MedApp apotheek

Ontdek onze

apotheek

Wil je je medicijnen gratis en discreet thuisbezorgd krijgen?

Gerelateerde berichten

Nieuwe functies en ontwikkelingen | april 2022

App-updates 0.28 en 0.29 Updates MedApp-app april 2022 De afgelopen tijd hebben we weer ons best gedaan om de app verder uit te breiden en te verbeteren. Hieruit zijn 2 app-updates gekomen: Update 0.28 In deze update zijn verschillende verbeteringen

Nieuwe functies en ontwikkelingen | maart 2022

3 app-updates en heel veel nieuwe functies! Updates app maart 2022 De afgelopen weken hebben we hard gewerkt om de meestgevraagde functies toe te voegen aan de app. Dit heeft geleid tot maar liefst 3 app-updates: versie 0.25, 0.26 en

MedApp apotheek

De slimme
apotheek

In dit bericht
Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?
Hulp nodig?

Ons serviceteam is bereikbaar op werkdagen tussen 08:00 en 18:00 en op donderdag tot 21:00 uur.