Chronisch ziek? Zo ga je daarmee om!

Wist je dat op 1 januari 2016 8.8 miljoen Nederlanders chronisch ziek waren? Dat is meer dan de helft van onze bevolking. Iedereen gaat anders met zijn of haar aandoening om, maar makkelijk is dat nooit. Een moeilijke dag? Lees onderstaande blog dan eens door!

Chronisch ziek, wat betekent dat?

Wanneer wij spreken over een chronische ziekte is dat een aandoening waarbij over het algemeen geen uitzicht is op herstel. Het aantal chronisch zieken in Nederland stijgt, met name door vergrijzing. We worden steeds ouder en krijgen daarom vaker te maken met ouderdomskwalen. Relatief jonge mensen kunnen echter ook chronisch ziek zijn, bijvoorbeeld astma- en epilepsiepatiënten.

Er bestaan veel misverstanden over chronisch ziek zijn. Een chronische ziekte kan bijvoorbeeld levensbedreigend zijn, maar dat hoeft niet. Daarnaast kan één persoon meerdere chronische aandoeningen hebben (multimorbiditeit). In 2016 kwam multimorbiditeit voor bij 27% van de Nederlandse bevolking.

Tips & tricks

Niemand wil chronisch ziek zijn, maar helaas krijgen veel mensen er wel mee te maken. Ben je chronisch ziek? Dan kunnen onderstaande tips je misschien helpen om beter met je aandoening om te gaan.

  • Denk in kansen
    Dien je weleens zelf een infuus toe? Of voer je andere medische behandelingen thuis uit? Dat kost waarschijnlijk veel tijd en energie. Vervelend, maar daardoor hoef je misschien wel minder vaak naar het ziekenhuis!
  • Communiceer
    Het is belangrijk dat je duidelijk communiceert naar anderen hoe de situatie is en wat je wel of niet kan. Goede communicatie zorgt ervoor dat de ander geen ‘spoorzoeker’ wordt en zo kan een hoop frustratie worden voorkomen.
  • Neem een baaluurtje
    De ene dag is moeilijker dan de andere, dat hoort erbij. Accepteer dit en neem even de tijd om eens goed te klagen en te mopperen. Dat lucht niet alleen op, ook je eventuele partner weet zo dat je een mindere dag heeft.
  • Trakteer
    Een positieve draai aan je dag geven? Koop een kleinigheidje voor jezelf! Bijvoorbeeld iets speciaals voor bij het avondeten of een nieuw boek.
  • Houd contact
    Voor de hand liggend, maar toch heel belangrijk: probeer zoveel mogelijk sociaal contact te onderhouden. Door vermoeidheid of pijn kan het verleidelijk zijn vaak op bed of de bank te gaan liggen, maar daardoor wordt je wereld steeds kleiner. Sociaal contact helpt daartegen.
  • Vraag om hulp
    Soms zijn er dingen die je niet alleen kunt doen. Hulp vragen is misschien lastig, maar dan wel noodzakelijk. Tip: koop iets lekkers en nodig diegene daarna uit voor een kop koffie! 
  • Blijf leuke dingen doen
    Zijn er dingen die je heel graag wilt doen, maar die veel energie kosten? Doe ze alsnog eens in de zoveel tijd. Plan zoveel mogelijk vooraf en bereid je zo goed mogelijk voor op de consequenties. Je zult er met trots op terugkijken en daar nog lang van kunnen genieten!

Uw zorg zelf managen

Ook zelfmanagement kan veel bijdragen aan je zorg. Zelfmanagement kan bijvoorbeeld helpen jouw motivatie betreffende je behandeling te vergroten, waardoor je minder vaak een beroep hoeft te doen op artsen. Zelfmanagement stelt je daarnaast in staat om je aandoening zo goed mogelijk in je leven in te passen.

Zelfmanagement is dus belangrijk, maar kan lastig zijn. In een eerdere blog gaven we daarom een aantal tips over hoe je je eigen zorg kunt managen, bijvoorbeeld met MedApp. De wekkers helpen je herinneren aan het op tijd innemen van je medicijnen en je herhaalmedicatie wordt gratis thuis geleverd via onze apotheek. 

Aanmelden voor de nieuwsbrief

Mis niets en schrijf u in

Benieuwd?

Inschrijven is snel en veilig!​
Scroll naar top