sterrenrating-2

Kennisbank

De slimme pil: doorbraak of drama?

Pit Janssen | CEO & Apotheker

De slimme pil: doorbraak of drama?

De Amerikaanse zorgautoriteit FDA keurde vandaag een pil goed die zijn eigen medicijninname registreert. De pil bevat een sensor waarmee af te lezen is of een zorgconsument de pil al ingenomen heeft. Deze informatie wordt via een pleister doorgegeven aan een smartphone. De eerste slimme pil is hiermee officieel op de markt, maar roept een aantal serieuze vragen op. Is de slimme pil een doorbraak of juist een drama in de consumentenzorg?

Therapietrouw

Een slimme pil die via de telefoon aangeeft of de pil daadwerkelijk is geslikt; het lijkt de oplossing tegen therapieontrouw. Zorgconsumenten met een chronische ziekte merken namelijk niet het directe effect van hun medicijnen.

Met een sensor worden zij er dan alsnog aan herinnerd hun medicatie in te nemen. De technologie zou mensen die moeite hebben met hun medicatie-inname dus kunnen helpen, aldus Laurien Rook, apotheker bij de KNMP.

Gedragsverandering

Het is echter de vraag of de slimme pil daadwerkelijk de therapietrouw verbetert. De slimme pil pakt immers alleen het gevolg van therapieontrouw aan, niet de oorzaak.

De pil biedt slechts een controle. Door het daadwerkelijke en onderliggende gedrag van zorgconsumenten te veranderen, kan daarentegen blijvende therapietrouw worden bereikt.

Psychiatrische aandoening        

De pil betreft Abilify MyCite en is bedoeld voor zorgconsumenten met een psychiatrische ziekte. Mensen met een psychiatrische aandoening staan echter vaak wantrouwend tegenover hun medicatie.

Het is daarom maar de vraag of mensen met een psychiatrische aandoening hun pillen wel innemen als het ook nog eens bijgehouden wordt door hun zorgverlener. Mensen die bewust hun medicatie niet innemen, zijn dus mogelijk ook meer gebaat bij een oplossing die hun gedrag verandert in plaats van deze pil.

Privacy en veiligheid                                   

Het bijhouden van de medicatie door zorgverleners brengt daarnaast problemen met de privacy met zich mee. Is het niet beter als de zorgconsument zelf kan kiezen welke informatie hij of zij wil delen?

Ook roept de slimme pil vragen op met betrekking tot de veiligheid van de zorgconsument. De informatie wordt via een pleister naar de telefoon gestuurd, maar het is niet duidelijk hoe en of dit signaal beveiligd is.

Zorg op maat

De slimme pil biedt potentieel ook veel voordeel voor de zorgconsument. De sensortechnologie kan worden gezien als onderdeel van een grotere ontwikkeling in de zorg, namelijk het bieden van zorg op maat.

MedApp werkt bijvoorbeeld samen met databedrijf Sentiance om gepersonaliseerde wekkers aan gebruikers te kunnen bieden. Deze wekkers gaan pas af wanneer de gebruiker dat het beste uitkomt.

Een ander voorbeeld van zorg op maat is een pil die meet hoeveel medicatie de zorgconsument nodig heeft en die hoeveelheid exact afgeeft. Maarten Merkx, onderzoeker aan de Technische Universiteit in Eindhoven, werkt aan die pil.

Zorgconsument centraal

De slimme pil zou eenzelfde richting op kunnen gaan als de pil van Merkx of kan bijvoorbeeld worden gekoppeld aan MedApp. De zorgconsument kan dan er dan zelf voor kiezen om zijn of haar gegevens te delen met de zorgverlener.

Zo wordt zorg op maat aangeboden zonder dat de privacy van de zorgconsument wordt geschonden. Zorginnovatie doen we immers niet alleen voor, maar ook zeker met de zorgconsument.

Dus is de slimme pil een doorbraak of drama? MedApp zegt doorbraak, mits er meer rekening met de zorgconsument wordt gehouden.

15 november 2017

 

Deel dit verhaal
MedApp apotheek

Ontdek onze

apotheek

Wil je je medicijnen gratis en discreet thuisbezorgd krijgen?

Gerelateerde berichten

Wat gebeurt er als ik medicijnen bestel?

MedApp heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. Met deze groei neemt ook het aantal pakketten toe dat ons pand verlaat. Op dit moment versturen we zo’n 1200 pakketten per week, waarvan ongeveer 125 met een spoedkoerier voor dringende

In dit artikel
Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?
Hulp nodig?

Ons serviceteam is bereikbaar op werkdagen tussen 08:00 en 19:00.