Kennisbank

eHealth een effectief communicatiemiddel bij terugroepacties?

Inge Stakenborg | Contentspecialist

eHealth een effectief communicatiemiddel bij terugroepacties?

Afgelopen weekend werd een aantal medicijnen met daarin de werkzame stof valsartan teruggeroepen. De medicijnen zijn vervuild met de stof NDMA, die waarschijnlijk kankerverwekkend is. De terugroepactie gaat alleen om de medicijnen die geproduceerd zijn in één fabriek in China en is geldig in heel Europa. eHealth bleek zeer effectief om gebruikers van valsartan te informeren.

Valsartan

Valsartan wordt voorgeschreven voor de behandeling van een hoge bloeddruk, de behandeling na een hartinfarct en voor de behandeling van hartfalen. De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd stelt dat zo’n 150.000 Nederlanders de verontreinigde middelen nemen.  Alle medicijnen uit de betreffende fabriek zijn teruggeroepen bij apothekers.

Heb je mogelijk een vervuild medicijn met valsartan genomen? Dan is de kans dat je daadwerkelijk kanker krijgt klein. Volgens het RIVM is deze kans namelijk vergelijkbaar met het extra risico op kanker als gevolg van het regelmatig eten van geroosterd vlees. Stop niet zomaar met het medicijn, maar neem contact op met je behandelend arts of apotheker.

eHealth

Niet alle patiënten waren blij met de communicatie rondom de vervuilde medicijnen. “Ik kreeg van mijn apotheek te horen dat het niet meer geleverd mag worden. Omdat het ‘vervuild’ zou zijn. Mijn huisarts zei dat er mogelijk een relatie is met leverkanker. Maar mijn cardioloog wist, toen ik hem onmiddellijk daarna belde, helemaal nergens van”, vertelt een gebruiker van medicijnen met valsartan.

eHealth bleek gelukkig veel bij te kunnen dragen aan juiste communicatie rondom de situatie. Zo stuurden wij de hele userbase van MedApp een bericht over de vervuilde medicijnen. In dit bericht werd gewezen op de terugroepactie, geadviseerd contact te zoeken met apotheker of behandelend arts en verwezen naar aanvullende informatie op de website van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

Reacties

Na het versturen van het bericht kregen wij een bericht van een apotheker die deze wijze van communicatie in twijfel trok. Hij vond dit bericht niet relevant voor veel van onze gebruikers en dacht dat gebruikers dit dan ook niet op prijs zouden stellen.

De reacties van gebruikers waren gelukkig wél enthousiast. Zo liet iemand de volgende review achter in de Play Store: ‘Top. Heb de app pas een week. Op de derde dag bericht over recall van één van mijn medicijnen ivm kankerverwekkend stofje. Het bericht van mijn apotheek moet nog komen!”.

Update 2022: Inmiddels hebben we een nieuwe app ontwikkeld waarmee we je helpen bij alles rondom je medicijnen. Ook het goed informeren over medicatie hoort daarbij. Wil je meer weten? Bekijk dan de pagina over de app van MedApp

 

Deel dit verhaal
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
MedApp apotheek

Ontdek onze

apotheek

Wil je je medicijnen gratis en discreet thuisbezorgd krijgen?

Gerelateerde berichten

Nieuwe functies en ontwikkelingen | april 2022

App-updates 0.28 en 0.29 Updates MedApp-app april 2022 De afgelopen tijd hebben we weer ons best gedaan om de app verder uit te breiden en te verbeteren. Hieruit zijn 2 app-updates gekomen: Update 0.28 In deze update zijn verschillende verbeteringen

Nieuwe functies en ontwikkelingen | maart 2022

3 app-updates en heel veel nieuwe functies! Updates app maart 2022 De afgelopen weken hebben we hard gewerkt om de meestgevraagde functies toe te voegen aan de app. Dit heeft geleid tot maar liefst 3 app-updates: versie 0.25, 0.26 en

MedApp apotheek

De slimme
apotheek

In dit bericht
Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?
Hulp nodig?

Ons serviceteam is bereikbaar op werkdagen tussen 08:00 en 18:00 en op donderdag tot 21:00 uur.