Kennisbank

Merkloos medicijn: wanneer en waarom?

Inge Stakenborg

Contentspecialist
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Bejaarde man heeft pillen in zijn linkerhand en met de rechterhand houdt hij een pil vast

Je gebruikt al een poosje hetzelfde medicijn van een bepaald merk. Toch krijg je op een dag van je apotheek een medicijn mee dat in een ander doosje zit. Dat kan even schrikken zijn. Want waarom krijg je een ‘merkloos medicijn’ ofwel een generiek geneesmiddel mee? En wat voor gevolgen heeft de wissel voor jou en voor je verzekering?

Wat is een generiek geneesmiddel ofwel 'merkloos medicijn'?

Een merkloos medicijn is een generiek medicijn. En dat is een soort ‘kopie’ van een merkmedicijn, ofwel origineel medicijn. Het bevat dezelfde werkzame stof in dezelfde hoeveelheid, maar het geneesmiddel en het doosje kunnen wel een ander uiterlijk hebben.

Een merkloos medicijn kan echter ook een ‘kopie’ van een ‘kopie’ zijn. Dit is niet erg, want zolang de juiste werkzame stof in de juiste hoeveelheid in de ‘kopie’ zit, heeft dit geen (nadelige) invloed op je behandeling.

Overigens is de term ‘merkloos medicijn’ nogal misleidend. Het gaat namelijk wel degelijk om geneesmiddelen met een merknaam. Het kan echter zo zijn dat het originele merk het patent heeft vrijgegeven. Zodoende mogen andere merken hetzelfde geneesmiddel produceren.

Kortom, ‘merkloze’ medicijnen zijn eigenlijk net zo effectief als originele merken. Ze voldoen namelijk aan dezelfde eisen op het gebied van kwaliteit, veiligheid en werkzaamheid als de oorspronkelijke merken.

Waarom krijg ik een ander merk medicijnen?

Als je een ander merk meekrijgt van de apotheek, dan heeft dit drie mogelijke redenen.

  1. Het merk van jouw keuze is niet meer leverbaar. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat de fabrikant het niet meer maakt of er zijn leveringsproblemen. Dit laatste probleem neemt al enige jaren toe in Nederland. 
  2. Jouw verzekeraar vergoedt het merk van je keuze (niet meer). Sterker nog, de verzekeraar geeft de voorkeur aan een medicijn van een ander merk. Dit noemen we ‘voorkeursbeleid’ of ‘preferentiebeleid’.
  3. Soms hanteert een apotheek ook een voorkeursbeleid. Dit om medicijnen betaalbaar te houden.

Wat houdt het preferentiebeleid precies in?

Verzekeraars willen dat je de beste geneesmiddelen gebruikt, maar wel tegen een zo laag mogelijke prijs. Op zich moet dat geen probleem zijn, zolang de werkzame stof in het medicijn van je keuze ook in het merkloze medicijn zit. Met andere woorden: het merkloze medicijn moet net zo goed werken als het medicijn dat je al gewend was.

Ik krijg een medicijn dat er anders uitziet. Klopt dit wel?

Het is mogelijk dat het vervangende geneesmiddel er anders uitziet dan het medicijn van het vorige merk. Er kunnen bijvoorbeeld andere hulpstoffen in zitten. Ook de verpakking kan een ander uiterlijk hebben.

Wordt een merkloos medicijn vergoed?

Het merkloze medicijn wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Wil je toch het medicijn blijven gebruiken dat je eerder gebruikte? Je verzekeraar vergoedt dit niet (meer). Er zijn dan twee opties:

  1. Je betaalt zelf voor het medicijn dat je wilt blijven gebruiken.
  2. Je vraagt je arts of je het oorspronkelijke merk mag blijven gebruiken. Dit kan als je aantoonbaar niet tegen het vervangende middel kunt, bijvoorbeeld vanwege een allergie voor de daarin aanwezige hulpstoffen. De arts geeft dan op recept door dat je het eerdere merk moet blijven gebruiken vanwege medische noodzaak.

De Medapp apotheek houdt rekening met jouw voorkeuren!

Niet tevreden met je huidige apotheek? Bekijk wat de MedApp apotheek voor je doet en stap over. Wij houden namelijk zoveel mogelijk rekening met je merkvoorkeuren. Bovendien bezorgen wij kosteloos en discreet al je medicijnen thuis. Gebruik daarnaast onze gratis app: hiermee regel je alles rondom je medicatie. Duizenden tevreden gebruikers gingen je al voor!

Gerelateerde artikelen
MedApp apotheek

Ontdek onze

apotheek

Wil je je medicijnen gratis en discreet thuisbezorgd krijgen?

In dit artikel
Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?
Hulp nodig?

Ons serviceteam is bereikbaar op werkdagen tussen 08:00 en 19:00.