sterrenrating-2

Kennisbank

PERSBERICHT: MedApp officieel ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd

Pit Janssen | CEO & Apotheker

MedApp Nederland B.V. is officieel gecertificeerd voor de ISO/IEC 27001 en de NEN 7510. Hiermee voldoet MedApp aan de internationale én Nederlands eisen voor informatiebeveiliging in de zorg. Met andere woorden: MedApps veiligheids- en privacybeleid is goedgekeurd!

Informaticus Edwin Hermkens, mede-eigenaar van MedApp: “Met het behalen van deze certificaten zet MedApp de professionaliseringsslag door. We zijn vier jaar geleden gestart om een platform voor therapietrouw te ontwikkelen. Zorgvuldig omgaan met de medische gegevens van onze gebruikers heeft hierbij altijd de hoogste prioriteit gehad.”

Processen aantoonbaar op orde

Hermkens licht verder toe: “Deze certificaten zijn voor ons het onafhankelijke bewijs dat we onze processen op het gebied van privacy en informatiebeveiliging aantoonbaar op orde hebben. Gebruikers en partners van MedApp kunnen erop vertrouwen dat ze samenwerken met een professionele organisatie die privacy en informatiebeveiliging serieus neemt.”

Pit Janssen, farmaceut en mede-oprichter van MedApp, valt bij. “Volgens de Volkskrant lopen de kosten die therapieontrouw met zich meebrengt in de miljarden. Daarom hebben we de afgelopen jaren gewerkt aan een platform dat therapietrouw bevordert en voor iedereen toegankelijk is. Onze app is daar onderdeel van. Die hebben we ontwikkeld samen met patiënten en zorgprofessionals.”

Op naar de volgende stap

“De volgende stap is aansluiting te zoeken met andere platforms en partners in de zorg”, aldus Janssen. “Met het behalen van de certificering kunnen we niet alleen aantonen dat we veilig omgaan met de gegevens van onze gebruikers, maar kunnen we ook volgens de geldende privacyrichtlijnen gaan aansluiten op de systemen van hun zorgverleners, als zij daarvoor willen kiezen.”

Overige reacties

Lucas Venema is lid van de gebruikerscommunity van MedApp. “Ik gebruik MedApp al lang naar alle tevredenheid. Ik heb jaren in de ICT gewerkt en vind het belangrijk dat gebruikersgegevens veilig zijn en dat mijn privacy gewaarborgd is. MedApp is altijd zorgvuldig met mijn gegevens omgegaan, maar het is goed om te weten dat dat nu ook door een onafhankelijke organisatie bevestigd wordt.”

Wessel Prins is binnen MedApp verantwoordelijk voor het veiligheidsbeleid: “Door het toepassen van de ISO en NEN standaarden is de kwaliteit van onze systemen toegenomen en hebben we een veiligheids- en privacy-strategie die toekomstbestendig is. Een goed voorbeeld daarvan is de inrichting van ons datacentrum en de manier waarop we onze software ontwikkelen. Gegevens van onze gebruikers zijn alleen voor henzelf toegankelijk. We slaan de gebruikersgegevens op in een beveiligde cloud-omgeving in Nederland, zodat we kunnen garanderen dat er geen gegevens verloren gaan.”

Bart Versluijs, account manager bij Brand Compliance, reikt de ISO27001/NEN7510 certificaten uit aan Wessel Prins, CISO en Pit Janssen. “Het is prachtig om te zien dat een startup als MedApp haar verantwoordelijkheden zo serieus neemt.”

Over MedApp

MedApp is een apotheek-in-een-app. De app is op iOS en Android geheel gratis te gebruiken. Gebruik je de app en schrijf je je in bij de apotheek? Reken dan op veel handige diensten!

1. Stel medicijnwekkers in en vergeet geen inname meer.
  2. Beheer nauwkeurig je medicijnvoorraad.
  3. Bestel medicijnen op eenvoudige wijze via de app.
  4. Gratis bezorging van al je medicijnen thuis. Je hoeft niet meer naar de apotheek!
  5. Persoonlijke service. Bij Medapp ben je nooit een nummer.